Trgovina u brojkama

Malim trgovcima sve teže, diskonteri kupcima najdraži

Skup trgovaca
Anto Magzan/PIXSELL
11.04.2013.
u 14:00

Udio malih trgovaca pao je u pet godina 6% i u nemilosrdnoj konkurenciji najteže prolaze u ruralnim mjestima te na otocima sve je više mjesta bez trgovine

– Od 17.403 male trgovine u 2008., u 2013. ih je ostalo 12.930, čak 25% manje. Stoga više uopće nije pitanje kako pokrenuti razvoj malih trgovaca-obrtnika, nego kako zaustaviti negativne trendove i njihovu nekonkurentnost – kazao je Ivan Damir Anić s Ekonomskog instituta na jučerašnjem 5. skupu o trgovini HOK-a i časopisa Suvremena trgovina u sklopu 55. međunarodnog obrtničkog sajma (MOS).

I dalje pad

Promet u trgovini na malo pada već šestu godinu (s iznimkom 2011.) – u veljači čak 7,2% na godišnjoj razini – što znači da obrtnici koji posluju na tržištu imaju sve manje prihode i da se vodi intenzivna borba za kupca. S druge strane, bruto plaće u trgovini zaostaju 30% za ukupnim gospodarstvom, a plaće malih trgovaca i 18% u odnosu na ukupnu trgovinu. Uz očekivana kretanja, stalni pad BDP-a, rast nezaposlenosti, potrošačkih i proizvođačkih cijena, niska ekonomska očekivanja, smanjenu kupovnu moć i pesimizam potrošača, Anić tako i u 2013. predviđa dalji pad potrošnje te eventualni rast u 2014., ali ne i po pitanju obrtničke trgovine.

 – Recesija te pad dobiti prvih 10 maloprodavača u posljednje tri godine od 60% i te kako su intenzivirali nemilosrdnu konkurenciju na tržištu u kojoj mali najgore prolaze. U razdoblju do 2016. očekuje se tako samo dalji rast diskontera – kazao je Anić. Prema istraživanju GfK, udjeli malih trgovaca na tržištu pali su sa 34% u 2008. na 28% u 2011., dok su u istom razdoblju hipermarketi povećali dio tržišnog kolača sa 18 na 26%, a diskonti sa 4 na 8%.

Sastanak s Vrdoljakom

Zbog povoljne lokacije, navike, ali ne i cijena s kojima teško konkuriraju velikima, potrošači su još koliko-toliko lojalni malim trgovcima kojima po računu ostavljaju u prosjeku 56 kuna. No bez daljeg udruživanja, interakcije s kupcima, ponude doživljaja kupnje, inovacija, online prodaje... teško će na zelenu granu. Predsjednik Ceha trgovaca HOK-a Boris Vukelić kaže da treba imati i potporu lokalne samouprave vezano uz visinu komunalnih usluga, poreza na tvrtku, spomeničke rente... te ulagati u osuvremenjivanje prodajnih prostora.

 – Da je Konzum ostao na razini Unikonzuma, danas ga ne bi bilo – pojasnio je slikovito Vukelić.

 – Mala trgovina ima uvjete za opstanak jer je i turistički adut koji garantira i dostupnost usluge, veću kvalitetu življenja i uravnotežen razvoj regija – kazao je pak direktor Velpra Damir Poznić, najavljujući otvaranje Velpra na Korčuli, Hvaru i Rabu, upravo kako bi poticali razvoj male trgovine. Svojim partnerima u Plus marketu Velpro pomaže i u opremanju, slaganju planograma, sugerira kako da slažu robu...

 Činjenica je, međutim, da od 6749 naselja u nas, njih čak 3805 nema nikakve trgovine, te su predstavnici Ceha trgovaca i Velpra ovih dana bili i na razgovoru s ministrom gospodarstva Ivanom Vrdoljakom, koji im je predložio da se za 10-ak dana nađu ponovo i predlože programe regionalnog razvoja trgovine koji bi se mogli kandidirati za sredstva EU fondova.

>> Trebaju li trgovci istaknuti cijenu na svakom proizvodu?

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije